Svar på frågestund

Nu är det dags att svara på frågorna som ni ställt...
Dock blev det inte så många, jag var väl ingen storblggare som var intressant jag! ;) 

Ok, vem i åldern 25-27 tycker du är coolast i Mälgåsen? :P

Okej, rolig fråga!! Nu är det ju så att Mälgåsen inte är så stort så den blev inte så svår. Tur att intervallet var 25-27 annars hade det blivit lite klurigare! Men jag måste väl svara Mariah Bengtsson, såklart! ;)

Vad är ditt mål att tävla med rosie i år ?:)

Mitt kortsiktiga mål för det här året är att hon ska få bra fina rundor och i sommar/höst kunna gå 1.30. Mitt långsiktiga mål med henne är att hon förhoppningsvis skall kunna gå 1.40 igen. Men vi får se hur hon kommer att hålla och komma i form igen. 

Vilken av dina hästar har varit din favorit?

Det är en svår fråga, man får olika relationer till varje häst. Men om jag bara får välja en och då blir det känslomässigt så skulle det vara Kerstin. Skulle det vara ridmässigt så skulle det inte vara henne. Då skulle det nog vara Totte eller Calippo. 

vad har du haft för hästar och vad har du ridit på dom?

Den första häst som jag hade mer på riktigt var Malva, en b-ponny som jag hade på foder. Henne startade jag LA på.
Nala var min första egna häst, en d-ponny, henne red jag LB + 5.
Min andra häst var Totte, min första storhäst. Han skulle vara min läromästare och hade gått höga klasser. Jag hann tyvärr bara rida honom i ett halvår innan han blev sjuk. Men jag red 1.30 på honom.
Kerstin, en c-ponny som Elin äger. Henne har jag tävlat inte fullt fyra säsonger men hon har gått två SM och har vinst i Msv A.
Rosie, också Elin som äger. Henne red jag några 1.40 på med placeringar tom 1.30. Nu har hon haft ett föl men ska komma igång med tävlandet igen.
Calippo, Elins d-ponny som vi sålde när han var fem. Han red jag LA på som femåring och kvalade till ungponny SM.
Selma min egna storhäst. Fick henne när hon var fem och sålde henne i höstas. Startade 1.40 på henne som sjuåring med placeringar tom 1.35.
Sen har vi ju Loppan som jag får låna lite av Elin, han har precis blivit fem. Han startade några starter förra året.

Sen är det några ridskolehästar som jag tävlat också.
Jag har hela tiden fått hjälp av Elin med alla hästar så jag har inte haft alla själv... 

vilken linje går du på och vilken skola?

Jag går samhälle ekonomi på Östersunds gymnasieskola.

Vart tycker du att dom har bäst tävlingar?

Jag tycker nog att Umeå är den anläggning som anordnar bäst tävlingar. Dels för att de har bra personal, (de har kunniga funktionärer och det går fort mellan klasserna), det är nära överallt och dels för att det är en väldigt fräsch anläggning. Sen finns det många andra tävlingar som jag tycker om. Timrås midsommartävlingar på pony har varit väldigt bra och även kungsnäs nationella för häst på sommaren är bra.

Är du någonsin nervös?

Det är inte ofta jag är nervös. Och när jag väl blir det så tycker jag själv att jag presterar bättre. Det är alltid bra att vara lite nervös men blir det för mycket är det inte alls roligt för varken en själv, de som är med en eller för hästen.

Vilken är den roligaste minnet när du blivit placerad eller tävling?

Det finns inget speciellt minne som jag kan peka ut. SM:ena är ju något jag aldrig kommer att glömma eller när jag kvalade till SM. Elit lagen både på storhäst och ponny har gett många minnen. Selmas debut i 1.35 med placering är också ett minnesvärt minne.
Jag skulle kunna göra listan lång med häftiga och roliga minnen. 

hur fick du upp förtroende mellan dig och kerstin, tänkte eftersom hon inte litade på vem som helst? :)

Ja, det är också en svår fråga. När hon kom litade hon inte på mig eller någon annan. Men i och med att det var jag som red och höll på med henne byggdes förtroendet upp. Jag kände väldigt starkt för Kerstin och tyckte myckket synd om henne eftersom att jag inte visste vad hon varit med om. Det var inget speciellt jag gjorde utan det var nog det att hon var väldigt osäker och inte litade på någon men ju mer jag höll på med henne och hon insåg att hon kunde lite på mig desto tryggare blev hon...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0